Hon har modet att sälja drömmar

Premium: Story

Jag träffar Nana Hyry på hennes byrå Hima & Huvila på Boulevarden i Hangö. En byrå som inte ser ut som en traditionell fastighetsförmedling, och mest hela tiden tittar det in turister som lockas av lokalens utseende och moderna inredning. Och det är just denna helhet som är businesskvinnan Nana i ett nötskal; annorlunda, inspirerande och modig.

I samarbete med Villa Hima & Huvila/em>

Nana är företagare i själ och hjärta och hon har nu varit bosatt i Hangö i åtta års tid. Under den tiden har hon hunnit verka på många olika adresser och arbetsbilden har även den varierat; från inredningsbutik till fastighetsförmedling och kommunikationsbyrå. Dessutom känner många henne ordförande för den lokala företagarföreningen.

- Fastighetsförmedlingen Hima & Huvila är det jag fokuserar på nu, det jobbet tar 99 % av min tid för tillfället. Inredningsaffären Villa Hima är klart en bisyssla, även om de båda stöder varandra, konstaterar Nana.

Inredning och vackra ting har varit hennes stora passion och följeslagare i livet. Du vet, det där återkommande elementet som du märker att du dras till, om och om igen. För Nana betydde det, att hon efter endast ett halvt år i branschen valde startade en egen fastighetsförmedling. Allt för att kunna göra saker på sitt eget sätt, inte som alla de andra stora aktörerna på marknaden. Vågat tycker kanske många, men inte Nana.

- Jag blev förtjust i jobbet men ville göra det på mitt eget sätt. Jag bekantade mig med flera av de större fastighetsförmedlingskedjorna men redan då kändes det som om jag hade mera att ge dem, än vad de kunde lära mig. Jag bestämde mig för att tuta och köra, även om många uppmanade mig att inte göra något tokigt! Men om något är för lätt, blir jag uttråkad, ler Nana.

Hima & Huvila har på kort tid blivit en tongivande aktör på fastighetsmarknaden i Hangö. Byrån är ett exempel på hur saker kan göras intresseväckande och attraktiva, även objekten är visuellt tilltalande och ofta stylade. Nana talar om att sälja drömmar. Men mera om drömmarna lite senare...

- Jag har ett mera inredningsbetonat grepp och som privat företagare har jag friheten att göra saker på ett lite eget sätt. Jag kan modigt prova och skräddarsy detaljer så som jag vill ha dem.

- Jag upplever även att jag har stor fördel av min bakgrund inom kommunikation- och marknadsföring och jag sköter själv marknadsföringen i mitt företag. I de flesta företag köps detta av en utomstående aktör. Det tar mycket tid, men jag anser att detta är en viktig del av mitt jobb. Många saker finns endast som tankar i mitt huvud och nu kan jag snabbt förverkliga dem utan mellanhänder. Snabbhet är en fördel, även inom denna bransch.

Och hur var det med drömmarna då?

- I fastighetsförmedling handlar det om människors hem, och hemmet är en känslosak. Själv känner jag störst tillfredsställelse när en kund får förverkliga sin dröm om ett hem i Hangö. Därför kallar jag mig Drömförsäljare. Och drömmar är till för att förverkligas.

- I ett nytt objekt ser jag redan i mitt sinne den nya invånaren, vi har för tillfället ca 100 kunder som väntar på att hitta en passlig bostad i Hangö.

Nana har även stigit fram och axlat rollen som ordförande för Hangö företagare. En förening med ca 190 medlemmar. Hon vill gärna arbeta för att skapa bättre förutsättningar för företagande på orten men även inspirationen är en viktig del.

- Jag blir lätt intresserad, jag är glad och inspirerande. Om inspiration måste jag säga att det är jätteroligt att se när jag själv gjort något bra och andra sedan blir inspirerade och börjar göra saker på ett nytt sätt.

Dina bästa tips till nya företagare eller som inspiration till nuvarande?

- Till nya företagare skulle jag kanske säga att man inte i onödan skall vara rädd för den tekniska sidan, den får man alltid hjälp med. I övrigt gäller det att modigt sätta igång; allt beror på dig själv, lyssna på andra och tro på dig själv, mod behövs!

- För nuvarande företagare skulle jag kanske påminna om det unika med Hangö. Vi kan lugnt använda det i marknadsföringen. Och sommartid kan man t.ex. flytta ut butiken i parken en dag om alla kunder ändå är utomhus. Under sommaren betjänar vi alla tillsammans besökarna; fast vi själva inte har den produkt kunden söker kan vi hjälpa kunden vidare till grannen, även om vi inte själva har nytta av det just i den stunden.

TEXT: Ilse Klockars, Place2Go / BILDER: Peter Lundqvist

Får det vara klassisk knivrakning, ett trendigt format skägg eller kanske en mera klassisk hårklippning? Barberartrenden ha...

Den allmänna trenden bland banker och försäkringsbolag har den senaste tiden varit att stänga kontor eller begränsa öppe...

Oy BN Bilservice Ab i Ekenäs är en etablerad bilverkstad som erbjuder bilservice, reparationer och plåtreparationer. Föret...

Sugen på något gott och värmande i kylan? Smakar det med en lyxigt varm pepparkakskakao eller kanske en fräscht läskande ...